چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 1 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
منتخب دیگران یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۰:۰۲نویسنده: مرزی مورالد منبع: ماهنامه ‏Oedigital‏ مترجم: محسن داوری

رقابت برای برداشت بیشتر
ماراتن توسعه میادین نفت و گاز فراساحلی در خلیج فارس

باشگاه خبری فراساحل: در سایه سقوط قیمت نفت، فعالیت‌‌‌های مربوط به ساخت تاسیسات دریایی در آب‌‌‌های منطقه خلیج پارس در سال‌‌‌های اخیر با رکود نسبی روبرو شده، اما متوقف نگردیده است. مدیران این پروژه‌‌‌ها با فشار برای کاهش هزینه‌‌‌ها و پایین آوردن نرخ اجاره روزانه تجهیزات روبرو هستند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل پس از گذشت نزدیک به سه سال از آغاز بحران سقوط قیمت نفت در تابستان سال 2014 میلادی، رهبران صنعت نفت درکشورهای حاشیه خلیج پارس تلاش ‌می‌کنند تا همچنان این طرح‌‌‌ها را به پیش ببرند. البته باید دانست که اکثر این طرح‌‌‌ها پیش از سقوط قیمت‌‌‌ها، تصویب و وارد مرحله اجرا شده اند. پروژه‌‌‌های جدید تصویب شده در سال گذشته با هدف حفظ ظرفیت پایدار تولید محصولات هیدروکربوری و یا افزایش برداشت گاز طبیعی طراحی و اجرا ‌می‌شوند. بدین ترتیب در افق میان مدت، شاهد توسعه بازار ساخت تاسیسات فراساحلی در قلب خاورمیانه خواهیم بود. به هر ترتیب، در سایه نوسانات قیمت نفت و نرخ پایین فعالیت شناورها، شاهد رکود در بازار ساخت انواع کشتی نیز هستیم.

در ادامه نگاهی به آخرین وضعیت طرح‌‌‌های فراساحلی چهار بازیگر کلیدی این منطقه خواهیم داشت:

*عربستان سعودی
در سال 2016 میلادی، چند پروژه‌‌‌های توسعه فراساحلی در عربستان سعودی آغاز شد. شرکت آرامکو همواره تلاش دارد تا ظرفیت تولید خود را در میادین کنونی در حال برداشت حفظ نماید. در سه ماهه چهارم سال 2016 میلادی، شرکت آرامکو حدود یک میلیارد دلار پروژه مهندسی، تامین کالا، ساخت و نصب را به شرکت سایپم واگذار کرد. این پروژه‌‌‌های جدید در چارچوب پروژه ای بلندمدت قرار دارند که براساس آن 27 سکو و 10 جکت میدان‌‌‌های صفانیه، مرجان و زلوف، نوسازی و روزآمد خواهند شد. سایر بخش‌‌‌های این پروژه شامل نوسازی خطوط لوله انتقال فرآورده‌‌‌ها و کابل‌‌‌های زیردریایی و نگهداری تاسیسات میادین فراساحلی شرکت آرامکوی عربستان است. گفته ‌می‌شود در سال 2021 میلادی، شاهد پایان اجرای این پروژه‌‌‌ها خواهیم بود.    در اکتبر سال گذشته میلادی، شرکت آرامکو قرارداد ساخت و نصب 17 جکت جهت حفاری در میادین نفتی مرجان و بیری را امضا نمود. رهبران ریاض عملیات توسعه میدان گازی حسبه را نیز به ارزش 1.6 میلیارد دلار آغاز کرده‌اند. میدان عربیه دومین میدان بزرگ گازی فراساحلی عربستان است که در مجموع 2.5 میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی در این دو پروژه جهت مصرف فزاینده داخلی شبه جزیره تولید ‌می‌شود.

*ابوظبی
شیوخ ابوظبی میلیاردها دلار پروژه فراساحلی را در میادین ام لولو و نصر آغاز کرده‌اند. نوسازی مداوم تاسیسات عملیاتی و تعمیرات آنها از دیگر اقدامات شرکت ادنوک ابوظبی محسوب ‌می‌شود. براساس دورنمای این شرکت، تولید از میادین ابوظبی در سال 2018 میلادی از مرز 3.5 میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. به هر ترتیب، در سال‌‌‌های اخیر این شیخ نشین تمرکز بیشتری بر تولید گاز داشته است. گفته ‌می‌شود احداث یک خط لوله 117 کیلومتری دارای قطر 42 اینچ از جزیره داس تا پایانه ساحلی برای افزایش روزانه 400 میلیون فوت مکعبی ظرفیت پالایش گاز در دستور کار رهبران ابوظبی قرار دارد. توسعه میدان فراساحلی گازی دالما از دیگر طرح‌‌‌های ابوظبی برای تامین گاز مورد نیاز است. این پروژه دارای دو سکو بوده که پس از گذشت ۴۵ سال از زمان کشف در مراحل توسعه قرار گرفته است. میدان گازی شویحات از دیگر طرح‌‌‌هایی است که در مرحله حفاری چاه‌‌‌های اکتشافی قرار دارد. اما ابوظبی امیدوار است با اجرای عملیات لرزه نگاری در مناطق غشا و هیل در آب‌‌‌های شمال غرب این شیخ نشین، ذخایر کنونی هیدروکربوری خویش را افزایش دهند.  

*قطر
در سال جاری، دو شرکت قطرگس و راس گس ادغام ‌می‌شوند تا رهبران دوحه مزیت‌‌‌های رقابتی بیشتری در بازارهای انرژی کسب نمایند. از ابتدای سال جاری، شرکت قطرپترولیوم با امضای قراردادی 25 ساله با شرکت توتال، همه فعالیت‌‌‌های توسعه و بهره برداری از میدان الشاهین را به این غول فرانسوی سپرده است. بدین ترتیب فرانسوی‌‌‌ها جایگزین شرکت مارسک شده اند. توسعه میدان نفتی بول حنین در آب‌‌‌های خلیج پارس از دیگر طرح‌‌‌های در دست اجرای قطری‌‌‌ها به شمار ‌می‌رود که در مرحله تولید اولیه قرار دارد. چهار سکوی یک هزار تنی در این میدان نصب خواهد شد و در دو سال آینده شاهد برداشت از این پروژه خواهیم بود. از سوی دیگر، قطری‌‌‌ها دو پروژه بازسازی تاسیسات بهره برداری بلوک آلفا میدان‌‌‌های گنبد شمالی و میدان گازی برزان را در سال گذشته به دو شرکت سینوک چین و مکدرموت واگذار کرده اند.

*ایران
رهبران تهران پس از پایان تحریم‌‌‌های هسته ای، تفاهم نامه ای با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی امضا نمودند. سایر سهامداران این پروژه، دو شرکت سی ان پی سی و پتروپارس خواهند بود. مدت زمان این قرارداد 20 سال خواهد بود و 30 حلقه چاه دراین بلوک حفاری خواهد شد. ایرانی‌‌‌ها امیدوارند تا ۱۵ پروژه فراساحلی را در چارچوب قراردادهای آی پی سی واگذار کنند که 10 پروژه توسعه میادین جدید و 5 پروژه مربوط به طرح‌‌‌های افزایش ضریب بازیافت خواهد بود. دولت‌‌‌های حاشیه خلیج پارس با وجود بحران حاکم بر بازار نفت امیدوارند تا در 2 تا 4 سال فرارو این پروژه‌‌‌ها را اجرا کنند. هرچند من معتقدم با بازگشت تعادل به بازار طلای سیاه، شاهد سرعت گرفتن عملیات اکتشاف و تولید در میادین عظیم فراساحلی این منطقه به عنوان کعبه صنعت نفت دنیا خواهیم بود.



  کد خبر : 4339
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  نویسنده: مرزی مورالد منبع: ماهنامه ‏Oedigital‏ مترجم: محسن داوری

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :